Как да подготвим детето за четене и писане преди училище


Автор: Йелена Бартолович Вучкович, логопед
Моментът, в който детето тръгва на училище - на 6 или 7 години - е истинска малка „голяма“ революция в живота му. За децата това е повод за гордост и радост, а за родителите - често източник на безброй въпроси и тревоги: Дали ще се справи? Ще намери ли приятели? Какво е важно да може преди да прекрачи прага на училището?
Трябва ли детето вече да умее да чете?
Един от най-честите въпроси е: „Длъжно ли е детето да може да чете още преди училище?“ Отговорът е успокояващ - не.
По-важно е детето да има развита фонологична осъзнатост - тоест да може да различава думи, срички, рими, звукове, да познава букви и да има обща представа за печатния текст.
Това звучи сложно, но всъщност тези умения се развиват естествено и постепенно - чрез игра, песнички и четене на книжки с картинки.
Кога да започнем подготовката?
Формалното обучение започва в училище, а преди това - в предучилищната група или т.нар. „Малко училище“. Но първите стъпки могат да се направят много по-рано и съвсем неусетно - още с първата книжка с картинки, която подарявате на детето си.
Първоначално то просто ще разлиства страници - напред-назад, без особен ред. По-късно ще започне да следи посоката от първа до последна страница, да забелязва, че някои групи от букви образуват думи, а други са по-големи и по-дебели - заглавия.
Когато му четете и проследявате текста с пръст, детето естествено усвоява, че четем и пишем отляво надясно.
С други думи - подготовката за четене и писане започва още в мига, в който в дома ви се появи първата книжка с картинки.
Защо книжките са толкова важни?
Децата обожават времето, прекарано с родителите си. Когато четете заедно, пеете песнички или казвате броилки , вие едновременно се забавлявате и развивате важни умения.
Още на 2-годишна възраст малчуганът може да започне да разпознава символи - например знака STOP или първата буква от името си. Между третата и петата година той вече показва букви от собственото си име и започва да „чете“ познати думи в книжките, които му четете.
Това е т.нар. глобално четене - когато детето свързва дума със съответната картинка (ако под картинката има надпис „КУЧЕ“, ще го разпознае и в друг контекст). Тези малки „открития“ са всъщност първите тухлички в основата на уменията за четене и писане.
Игра със звукове, рими и срички
Фонологичната осъзнатост се изгражда постепенно и най-лесно - чрез игра. Броилките и римите са чудесен помощник.
Например: „Ала-бала, портокала“ помага на детето да усети ритъма на думите. По-късно то може да разделя думи на срички - „Ска-ча жа-ба на тре-ва“.
Около 4-годишна възраст децата започват да използват римата, за да довършват познати или нови броилки, а често дори измислят собствени „думи“, които се римуват. Това е не просто игра - това е важен етап в развитието на езиковите умения.
Следващите стъпки са да различават първия и последния звук в думата - например „автомобил“ започва с А. Можете да си играете на „детективи на звукове“: коя дума започва с Б, коя завършва със С…
Постепенно идва и ред на по-сложни задачи като манипулация със звукове - ако от думата „СТОП“ махнем С, получаваме „ТОП“.


А какво да кажем за писането?
Не е нужно детето да умее да пише букви преди училище. Но е важно да развива визуална преценка, внимание към детайлите и ориентация.
Когато прояви интерес и ви попита „Коя е тази буква?“, просто му я назовете. С времето то ще започне да я разпознава и в други ситуации, а може би дори ще опита да я препише.
Интересното е, че изследванията показват: именно познаването на буквите е силен индикатор за по-успешно усвояване на четенето и писането по-късно.
Малки помощници за голямо развитие
Уменията за четене и писане са свързани не само с буквите и звуковете, но и със способността за концентрация, работна памет и цялостно когнитивно развитие. Затова, наред с игрите и книжките, е важно да обръщаме внимание и на храненето.
Омега-мастните киселини например са от съществено значение за правилното функциониране на мозъка. Те се набавят чрез балансирана диета или хранителни добавки като Esprico .
Важно е да запомним
Няма точно определен момент, в който трябва да започне подготовката за четене и писане. Тя започва още в ранното детство, протича естествено - чрез игра, песни и приказки.
Системната работа върху по-сложни умения започва в предучилищна възраст, а истинското учене - с тръгването в училище.
И най-важното: всяко дете е уникално. Едно може да прояви интерес към буквите още на 4 години, друго - чак преди първи клас. Това не е проблем. С правилна подкрепа и насърчаване всяко дете може успешно да усвои четенето и писането.
Хранителните добавки не трябва да се използват като заместител на балансираното и разнообразно хранене и здравословния начин на живот. Прекомерната консумация може да има слабителен ефект. Съхранявайте на място, недостъпно за малки деца. Не трябва да приемате Есприко, ако сте алергични към някоя от съставките като например риба, соя или вечерна иглика.