Как екраните влияят на развитието на децата

shadow illustration

Автор: Йелена Бартолович Вучкович, логопед

В днешния цифров свят излагането на екрани е почти неизбежна част от ежедневието – както за възрастните, така и за децата. Но кога и колко време пред екрана е безопасно? Как технологиите влияят на езиковото, когнитивното и емоционалното развитие на децата?

През последните години се появява терминът синдром на екранните деца, известен още като дигитален аутизъм – състояние, при което прекомерната употреба на екрани може да доведе до прояви, наподобяващи комуникационни затруднения при децата.

Как екраните влияят на мозъка на детето?

Излагането на електронни устройства в ранна детска възраст претоварва нервната система и може да доведе до:

  • Затруднения в езиково-говорното развитие
  • Нарушения в концентрацията и вниманието
  • Проблеми с поведението и настроението
  • Трудности в ученето и социалната комуникация

Все по-често наблюдаваме малки деца, които спокойно прекарват дълго време пред екрана, възпроизвеждат думи от анимационни филми на английски, но изпитват затруднения да общуват на родния си език или да играят самостоятелно с връстници.

Колко време пред екрана е безопасно за детето ви?

Световната здравна организация (СЗО) и Американската педиатрична академия (AAP) дават ясни насоки:

1. Деца до 2 години: не трябва да бъдат излагани на екрани, тъй като в тази възраст най-добре учат чрез лична комуникация с възрастни и чрез взаимодействие с околната среда.

Изключение: Възможни са видеоразговори с отсъстващ родител или баба и дядо, при които детето участва активно в комуникацията.

2. Възраст 2–5 години: Препоръчва се до 1 час екранно време на ден. В тази възраст децата вече имат езикови и комуникационни умения и могат да научат полезни неща от качествено съдържание – като социални ситуации, нови думи, песни и др.

Дори при ограничено време пред екрана е важно да се обърне внимание на следното:

  • Надзор върху съдържанието. Качественото съдържание трябва да е интерактивно, ненасилствено, образователно и социално ориентирано.
  • Съвместно гледане и обсъждане с детето, за да разбере видяното и да го приложи в реални ситуации.

3. Деца до 6 години: с влизането в училище децата все по-често имат собствени устройства, времето и съдържанието стават по-трудни за контрол.

Родителите е важно да:

  • ограничават времето пред екрана, съобразено с възрастта на детето;
  • обучават децата за ползите и рисковете, свързани с дигиталното съдържание;
  • говорят открито за личната информация, онлайн безопасността и правилата за споделяне.

Важно е екранното време да не измества съня, физическата активност, играта с връстници, времето със семейството, ученето.

Също така, бързите и чести визуални стимули на екрана предизвикват затруднения в концентрацията и задържането на внимание, както в ежедневието, така и в учебния процес.

Важно: Може да помогне семеен план за използване на екрани, договорен с детето/тийнейджъра, който обхваща както съдържанието, така и времето, прекарано пред екрана. (Като родители е важно и ние да спазваме договорените правила.)

Какви са рисковете от прекомерно време пред екрана?

Прекалената употреба на екрани може да доведе до:

  • Емоционални изблици при изключване на устройството
  • Нарушен сън и по-ниско качество на почивка
  • Трудности в училище и спад на успеха
  • Липса на истински социални взаимодействия и тревожност
  • Заседнал начин на живот и риск от наднормено тегло
  • Намалена концентрация и неспособност за задържане на внимание при нормални (неелектронни) дейности

Какво могат да направят родителите?

Като родители, ние сме модел за подражание. Изследвания показват, че времето, което майките прекарват пред екрана, има пряка връзка с езиковото и комуникационно развитие на децата до 2-годишна възраст.

Когато родителят е зает с телефона си, възможностите за социален обмен с детето намаляват.

Идеи за замяна на екранното време с активна игра и учене

Вместо екрани, предложете на детето:

  • Участие в готвене, подреждане или упражнения
  • Забавни експерименти (напр. какво се случва с бонбон в оцет)
  • Изработка на изненади за близки (рисунки, пластелинови фигурки)
  • Строене на крепости от възглавници
  • Разходка или планиране на семеен излет
  • Избор на снимки за семеен албум
  • Четене на книжка и последваща дискусия или рисунка по темата
  • Подреждане на пъзели и решаване на гатанки

Екраните не са враг - въпросът е в баланса

Екраните не са враг, ако ги използваме съзнателно. С ясни граници, личен пример и качествено време с децата, можем да насърчим здравословното им развитие в цифровата ера.

За автора:

Йелена Бартолович Вучкович е дипломиран логопед и ESCF специалист по нарушения на речевата плавност. Има дългогодишен опит в здравната система с фокус върху заекване и нарушения в плавността на речта, дисфагия, както и неврологични езиково-речеви нарушения. Докторант в Медицинския факултет на Университета в Сплит, със специален интерес към дисфагията при пациенти с диагноза множествена склероза.


Източници: 



Хранителните добавки не трябва да се използват като заместител на балансираното и разнообразно хранене и здравословния начин на живот. Прекомерната консумация може да има слабителен ефект. Съхранявайте на място, недостъпно за малки деца. Не трябва да приемате Есприко, ако сте алергични към някоя от съставките като например риба, соя или вечерна иглика.