Как да развием вниманието на детето още от ранна възраст

shadow illustration

Автор: Йелена Бартолович Вучкович, логопед

В хода на живота от нас се очаква да изпълняваме различни задачи, да усвояваме знания и умения. За да успеем в това и за да можем да общуваме с околните, са ни необходими концентрация и внимание.

Вниманието е способността да избираме между различни дразнители от околната среда и да се съсредоточаваме върху конкретни и желани такива.

Вниманието се развива и променя още от раждането.

При новороденото можем да забележим реакция на тихи звуци или визуални дразнители чрез прости промени в поведението. Ако чуе нов звук наблизо, бебето спира да суче и широко отваря очи. Още в тази най-ранна възраст се проявява селективно внимание - способността да се фокусираме върху нещо, което ни интересува. При бебетата това означава предпочитание към по-прост визуален дразнител пред по-сложен.

С израстването детето все по-лесно насочва вниманието си. То се концентрира по-лесно върху дадена задача, задържа вниманието си по-дълго, по-трудно се разсейва и започва нови задачи по-бързо и лесно.

Как се развива вниманието?

Постепенно.

shadow illustration

На възраст 1-2 години малкото дете е любопитно и активно изследва всичко около себе си - разглежда книжка с картинки, обръща страници. Тези активности са кратки, средно с продължителност от 2 до 6 минути. В този кратък период детето може да се съсредоточи върху два предмета, но лесно се пренасочва от нов, по-интересен дразнител.

На 3 години вече може за няколко минути да „изключи“ онова, което не му е интересно. Например, докато гледа любимото си анимационно филмче, може за кратко да не реагира на гласа на мама, която го кани да дойде да вечеря. Постепенно се подобрява контролът на вниманието и способността то съзнателно да се насочва към конкретни дейности.

След петата година настъпва съществена промяна: вниманието става по-устойчиво, по-трудно се разсейва и се задържа за по-дълго време. Детето може да се съсредоточи върху важните аспекти на дадена задача, като пренебрегне по-маловажните. Например, ще може да разглежда интересна книжка с картинки, дори ако братчето или сестричето наблизо си играе и пее. На тази възраст детето вече е способно да планира и да сравнява различни възможности, които му се предлагат.

В предучилищна възраст съзнателното внимание може да продължи 10-15 минути, а в рамките на една дейност (например игра с конструктор или кукли) - дори до 60 минути, с кратки почивки. Детето започва да използва различни усвоени техники, с които насочва и задържа вниманието си.

Как да стимулираме вниманието?

Както вече стана ясно от Таблица 1, продължителността на вниманието варира при различните деца, дори и на една и съща възраст. Това е напълно нормално. Въпреки че вниманието е изключително важен елемент от развитието, стимулирането му не е задължително да бъде сложно.

Най-лесният начин за развиване на вниманието е да осигурите на детето рутина и ясни правила у дома.

Децата обичат предвидимостта - тя им дава усещане за сигурност.

Създайте вечерна рутина: например - вечеря, миене на зъби, четене на книжка и сън. И се придържайте към нея всеки ден.

По време на семейните хранения дайте на детето задача - да подреди масата или да донесе продукти, съобразно възрастта си.

Важно е и да обръщате внимание на балансираното хранене - то може да подпомогне концентрацията и вниманието. За деца над 5 години постигането на оптимален дневен прием на омега мастни киселини, цинк и магнезий може да бъде подпомогнато с хранителната добавка Esprico.

Освен с рутина, вниманието се стимулира и чрез игри и забавления. Важно е дейностите да са подходящи както за възрастта, така и за текущата способност на детето да се концентрира (която ще се увеличава с времето).

Игра, игра и… пак игра

Всички помним игрите от детството си - карти, „Не се сърди, човече“, Монополи, „Намери еднаквите“…

Всяка от тези игри учи детето на търпение и ред, на спазване на правила, броене на точките на зарчето и следене на хода на играта - умения, свързани с внимание и концентрация.

По-големите деца могат да играят езикови игри, гатанки, търсене на предмет по описание, както и игри като „Замръзванка“, където трябва да заемат определена поза за известно време.

Подреждането на пъзели е занимание, което може да се практикува през целия живот. Започнете с пъзели с познати герои и подходяща големина. По-малките могат да използват дървени формички като алтернатива.

Ако детето обича ръчни дейности, игри с конструктори и блокчета (по модел или на въображение) също подпомагат вниманието.

Други подходящи активности са:

  • четене на книжки с картинки
  • рисуване
  • решаване на лабиринти
  • откриване на грешки или детайли в картинка
  • прерисуване на форми

Всички тези дейности, наред с предчетивните умения, развиват и вниманието.

Препоръчително е между отделните дейности да има почивки с двигателна активност. Физическите упражнения също благоприятстват концентрацията.

Можете да създадете малък домашен „полигон“ с различни задачи: пълзене, катерене, заобикаляне на препятствия, следване на въображаема линия. Ако искате допълнително предизвикателство - задайте ред на изпълнение, който детето трябва да запомни.

Въпреки стимулирането на вниманието чрез игра и забавления, някои деца имат трудности да следват инструкции, лесно се разсейват или са импулсивни.

Ако като родител, учител или близък човек забележите, че детето не успява да задържи вниманието си по-дълго с времето, не прибързвайте със заключения като Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD). Обърнете се към специалист, който ще ви насочи към подходящи дейности и решения за вас и вашето дете.

За автора:

Йелена Бартолович Вучкович е дипломиран логопед и ESCF специалист по нарушения на речевата плавност. Има дългогодишен опит в здравната система с фокус върху заекване и нарушения в плавността на речта, дисфагия, както и неврологични езиково-речеви нарушения. Докторант в Медицинския факултет на Университета в Сплит, със специален интерес към дисфагията при пациенти с диагноза множествена склероза.


Източник на Таблица 1: 

H. F. Neville – обобщение от няколко научни изследвания, публикувано в блога: https://blog.lingobus.com/chinese-learning-resources/how-long-can-your-child-stay-focused-and-how-can-you-help/



Хранителните добавки не трябва да се използват като заместител на балансираното и разнообразно хранене и здравословния начин на живот. Прекомерната консумация може да има слабителен ефект. Съхранявайте на място, недостъпно за малки деца. Не трябва да приемате Есприко, ако сте алергични към някоя от съставките като например риба, соя или вечерна иглика.